dinsdag 13 december 2016

Storytelling....? Hoe werkt het en waar moet mijn content over gaan.




Storytelling is een vorm van contentmarketing waarmee je verhalen inzet als krachtig en effectief communicatiemiddel. Met storytelling verleid, informeer en amuseer je jouw doelgroep, #MYSB is gek op storytelling en helpt je graag met het bedenken van content, want ...storytelling is niet even makkelijk "reclame maken" of "kijk ons nou eens slim zijn" content plaatsen, daar kom je in 2017 niet meer mee weg !

Contentmarketing = geen reclame 

Onderzoek toont aan dat verhalen oxytocine, dopamine en serotonine vrijmaken in de hersenen. Die stoffen worden geassocieerd met beloning, plezier en genot. Verhalen houden onze aandacht vast en zijn daardoor een uitstekende manier om informatie over te brengen.

Een mooi voorbeeld van de toegevoegde waarde van storytelling is SignificantObjects. Voor dit initiatief werden op eBay tweedehands producten gekocht voor 1 dollar en daarna, met een verhaal erbij, opnieuw verkocht. 
Zo werd een roze speelgoedpaardje m├ęt verhaal verkocht voor maar liefst 104 dollar! Storytelling leidt dus tot een verhoging van de waarde, voor zowel producten als organisaties.

Wat voor verhalen ga je dan vertellen? Waar ga je het over hebben als je geen reclame mag maken? Het is een kwestie van omschakelen. Laat je product even los.


On-Storytelling-2-1024x778

Je gaat op zoek naar de ‘sweet spot’ tussen je eigen passie en de passie van de mensen die je wilt bereiken. Als het goed is zie je daar overlap. Daar zit ‘ie. De sweet spot. De onderwerpen waar je zelf veel over weet en graag over vertelt en de mensen die je wilt bereiken in ge├»nteresseerd zijn en graag meer over willen weten.


Een handige manier om jezelf in verhalen te laten denken in plaats van producten en reclame, is het magazinedenken. Je stelt je daarbij voor dat je organisatie een magazine is en bedenkt, neem bv LINDA magazine en bedenk wat jou persona leuk zou vinden om te lezen.
  • Waar gaat jouw magazine over? Wat is de titel?
  • Welke thema’s en subthema’s komen er voor in jouw blad?
Dan ga je op zoek naar een waardevolle invalshoek. Daarvoor ga je op zoek naar de grotere betekenis achter jouw product. Wat betekent jouw product voor de mensen die het gebruiken?

In welke vorm ga jij je verhalen maken en publiceren? Natuurlijk kun je met artikelen werken, maar wat voor artikelen worden dat? Artikelen met tips? Artikelen met valkuilen? In de vorm van een interview? Een column, een betoog, een uiteenzetting? En wie laat je aan het woord? Ga je het zelf doen? Vraag je gastbloggers, medewerkers ?

Maak je een vlog, een blogpost, of vertel je jouw verhaal op Instagram stories of facebook live. Je kiest natuurlijk voor digitaal, daar de technologie een enabler is om verhalen beter te kunnen vertellen.

Pixar schijnt een script te gebruiken om hun verhaal in grote lijnen op te zetten. Het script vind je hieronder.


Once upon a time there was ___. Every day, ___. One day ___. Because of that, ___. Because of that, ___. Until finally ___.

 22 handige storytelling tips 
van PIXAR. (in het Engels) 

Succes met het maken van wellicht jouw eerste storytelling, tag me wanneer je jouw story deelt op je social media. Vind ik leuk om te lezen.



Gerelateerde afbeelding

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Leuk als je reageert, wellicht kan ik je helpen.