maandag 21 november 2016

Hoe doen jouw concurrenten het op Instagram, meet je interactie (IPM) en die van de collega's met deze handige gratis tool.

Als je actief bezig bent of wilt beginnen met Instagram marketing is het goed en handig om te analyseren hoe jouw concurrenten het op Instagram doen. En dan heb ik het niet alleen over het vergelijken van het aantal likes, maar kijk vooral naar de interactie.




Door het berekenen van je Instagram (Facebook (want daar geldt het zelfde voor) IPM kun je makkelijk engagement en interactie van je account meten
De IPM formule: ((Aantal reacties + likes) / aantal updates)) / #fans) = IPM
Interactions per Mille (duizend fans).
is een belangrijke graadmeter voor het succes van je account. De IPM wordt berekend over de laatste 30 dagen. De ideale IPM voor Instagram is 20+.


  BEREKEN DE IPM VAN JE INSTAGRAM ACCOUNT  HIER



Er bestaan veel tool die je inzage geven in de ontwikkeling van het aantal likes, de mate van interactie en engagements. De standaard statistieken geven inzicht in hoe goed jouw pagina het doet, maar bieden weinig houvast om je pagina met anderen te vergelijken op het gebied van interactie. En hoe vergelijk je een pagina met 50.000 fans met eentje die er ‘slechts’ 10.000 heeft? Dit was ook een vraag waar de mensen achter Conversocial mee worstelden. Daarom ontwikkelden ze de statistiek IPM. 

Ik vond het wel merkwaardig om te zien dat mijn zakelijke account (97) veel hoger ligt dan mijn privé account (ilse.witjes) 53,80) !

Deze statistiek stelt je in staat om pagina’s met elkaar te vergelijken op het gebied van interactie. Daarbij tellen alleen de interacties mee die updates genereren (likes en reacties). Een grote toestroom van nieuwe fans heeft dus bijvoorbeeld geen invloed.

De IPM score wordt berekent over een periode van 30 dagen, waarbij het aantal likes en reacties dat een pagina ontvangt op haar updates gedeeld wordt door het aantal updates en het aantal fans dat een pagina heeft.




De uitkomst is een enkel getal dat de relatieve interactie bij pagina’s uitdrukt. Dit getal stelt je in staat om simpel pagina’s en updates te vergelijken. Met de gratis Profiler tool van Conversocial kun je iedere pagina invoeren en de IPM score berekenen. Het mooie van de Profiler tool is dat hij ook een IPM per contenttype (foto, video, tekst en link) weergeeft. Hierdoor is deze tool heel geschikt voor concurrentie analyse en zie je meteen met welke type content andere pagina’s de meeste interactie genereren (waarschijnlijk vrijwel altijd foto’s). Vergeet je ook niet aan te melden voor de email-alerts waarmee je iedere week de IPM scores van geselecteerde pagina’s netjes in je inbox ontvangt.

Bovenstaande twee (links) tools zijn zeker niet de enige ‘out there’ maar wel stuk voor stuk zeer handig, gratis en bieden veel inzichten om jouw Instagram/Facebook content strategie verder te verbeteren. 

Ik zou zeggen: Ga aan de slag en versla je concurrenten stuk voor stuk.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Leuk als je reageert, wellicht kan ik je helpen.